wykładowcy (alfabetycznie)
- Paweł Bień
Poeta, historyk sztuki, publicysta.
Adiunkt w Muzeum Narodowym w Warszawie, autor książki poetyckiej „Światłoczułość” (Łódź 2021) i ponad stu artykułów popularnonaukowych o malarskie publikowanych na łamach kilkunastu tytułów, kurator wystaw, krytyk.
Dawał wykłady na zaproszenie m.in. Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i innych instytucji.
Stale współpracuje jako wykładowca z Fundacją ArtTransfer i Wyprawami ze Sztuką.
- Karolina Greś
Historyczka sztuki. Od 12 lat opowiadam o sztuce. Założycielka firmy „Jasny Obraz”. Twórczyni wykładów, podcastów, szkoleń, warsztatów, kursów oraz autorskich spacerów po wystawach. Współpracuje z największymi instytucjami kultury. Ambasadorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Prowadzi autorskie projekty edukacyjne dla Fundacji Artystyczna Podróż Hestii i ERGO Hestii. Jej misją i marzeniem jest to, by jak najwięcej ludzi zyskało jasny obraz sztuki i ją pokochało.
- Przemysław Głowacki
Historyk sztuki, który od wielu lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce. Historię sztuki ukończył na Uniwersytecie Warszawskim, studiował również kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wiele lat pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie pełniąc obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Obecnie współpracuje z licznymi instytucjami kultury m.in. z Zamkiem Królewskim w Warszawie, gdzie prowadzi autorski cykl wykładów. Prowadzi też zajęcia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest jednym z pomysłodawców projektu Wyprawy ze Sztuką. Był jednym z założycieli Forum Edukatorów Muzealnych i współinicjatorem polskiej edycji międzynarodowej akcji społecznej Dzień Wolnej Sztuki. Był jurorem Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2007 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jego pasją jest zwiedzanie muzeów, prowadzi stronę poświęconą sztuce i wystawom www.artdone.pl.
- Katarzyna Haber
Absolwentka historii sztuki UW, stypendystka ICOMOS IFLA University of York, wykładowczyni WSEiZ, kuratorka Galerii Kordegarda Narodowego Centrum Kultury, kuratorka Galerii Apteka Sztuki, organizatorka Festiwalu Warszawskich Galerii WarsawByArt, kuratorka i koordynatorka ok. 200 wystaw (m.in. J. Czapskiego we współpracy kuratorskiej z E. Skoczek, C. Norwida, B. Schulza i L. Cranacha, J. Hałasa, A. Strumiłły itd., Z. Herberta), autorka artykułów o sztuce (m.in. PAU PAN, Konteksty, katalogi, katalogi NCK w tym „Sztukmistrz” nagrodzony Nagrodą Feniksa 2022), scenarzystka TVP, rysowniczka i ilustratorka (m.in. Miłosz, Warszawa 2024).
- Katarzyna Jasiołek
Absolwentka filologii polskiej na UW. Autorka książek: „Asteroid i półkotapczan. O polskim wzornictwie powojennym” (Wydawnictwo Marginesy, 2020), „Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u” (2021), „Hanna Lachert. Wygoda ważniejsza niż piękno” (2022), „Tkanina. Sztuka i rzemiosło” (2023). Pisze artykuły i teksty do katalogów wystaw z dziedziny sztuki. Z zamiłowania wnętrzara, wielbicielka przedmiotów z drugiej ręki, bywalczyni targów staroci. Towarzysząca jej ciekawość ludzkich historii i przedmiotów sprawia, że te pierwsze stara się ocalać od zapomnienia w swoich książkach, a drugie zaprasza do swoich wnętrz, by dokładniej się im przyjrzeć.
- Marta Kudelska
Kuratorka, krytyczka sztuki absolwentka kulturoznawstwa/kultury współczesnej (w zakresie krytycznej teorii kultury współczesnej) i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 2024 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce na podstawie rozprawy poświęconej strategiom i praktykom młodych kuratorów sztuki z Katowic i Krakowa (rozprawa wyróżniona).
W praktyce kuratorskiej i badawczej interesuje się zagadnieniami związanymi przede wszystkim z relacjami sztuki współczesnej z tradycją romantyczną (zainteresowaniem artystów wątkami magicznymi, grozy i ezoterycznymi), strategiami i praktykami kuratorów sztuki, młodą sztuką, ale także refleksją wokół instytucji sztuki i działalnością niezależnych inicjatyw artystycznych.
Swoje projekty kuratorskie realizowała m.in. w Instytucie Polskim w Dusseldorfie, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Art. Agendzie Novej w Krakowie, podczas Festiwalu ArtBoom, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Galerii Dwie Lewe Ręce w Katowicach, Widnej w Krakowie, ale także współpracowała z takimi instytucjami jak Fundacja Galerii Foksal w Warszawie, lokal_30, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Muzeum Śląskie, Warsaw Gallery Weekend. Regularnie publikuje swoje teksty w Magazynie Szum, Contemporary Lynx, współpracowała z Obiegiem, art.Papierem, Art.&Businnes, Pavilionesque czy Elementami.
W latach 2013-2014 związana z Muzeum w Gliwicach i działającą tam Czytelnią Sztuki. Od 2014 do 2017 roku pełniła funkcję rzeczniczki prasowej w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Zajmowała się także edukacją w Muzeum Krakowa w latach 2017-2020. Współpracuje także z Muzeum Fotografii w Krakowie. Jest także zastępczynią redaktora naczelnego w naukowym czasopiśmie „Zarządzanie w kulturze”. Pracuje w Katedrze Kultury Współczesnej w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
- Magdalena Kąkolewska
Absolwentka prawa i historii sztuki, założycielka Fundacji Art Transfer, której misją jest popularyzacja sztuki. Kuratorka, edukatorka, wykładowczyni, autorka artykułów, wykładów i warsztatów. Promuje dialog międzypokoleniowy tworząc programy edukacyjne dla osób dorosłych z licznym udziałem seniorów. Autorka serii wykładów o kobietach artystkach prowadzonych w ramach programu „Niedzielne wykłady Magdy” od 2018r i serii cotygodniowych wykładów w programie „Sztuki transferowanie” od 2013 roku.
- Agata Małodobry
Historyczka sztuki i muzealniczka. Kustoszka w Dziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Krakowie, gdzie zajmuje się rzeźbą. Interesuje ją oddziaływanie rzeźby w przestrzeni społecznej oraz miejsce rzeźby polskiej w kontekście sztuki światowej. Jej drugą fascynacją jest abstrakcja geometryczna. Kuratorka wystaw, autorka naukowych i popularyzatorskich publikacji o sztuce XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w jej działalności zajmuje osoba i twórczość Marii Jaremy.
- Paulina Olszewska
Kuratorka, producentka projektów artystycznych, autorka tekstów. Od 2019 roku związana z warszawską Galerią Studio, w której odpowiedzialna jest za program merytoryczny galerii. Kuratorka wystaw w kraju i zagranicą. Współpracowała m.in. z takimi instytucjami jak Neues Museum w Norymberdze, Galerie im Körnerpark w Berlinie, Towarzystwo Jidricha Chalupeckiego w Pradze, Boris Lurie Art Foundation w Nowym Jorku.
W 2024 współkuratorowała wystawę „Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej“ w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Związana z Warszawą i Berlinem.
- Monika Przypkowska
Jestem historyczką sztuki, kuratorką i edukatorką muzealną. Historię sztuki ukończyłam na Uniwersytecie Warszawskim pisząc pracę magisterską u prof. Anny Sieradzkiej na temat angielskiej projektantki mody Vivienne Westwood. Od 1996 roku związana jestem z Zamkiem Królewskim w Warszawie, gdzie jako kuratorka przygotowywałam wystawę „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni”, prowadzę autorski cykl spotkań z artyst(k)ami współczesnymi „Klucz w Zamku”, zajęcia muzealne z zakresu historii sztuki, kultury i mody dla młodzieży i dorosłych. Współpracuję także z innymi instytucjami zajmującymi się edukacją artystyczną: Muzeum Narodowym w Warszawie, Służewskim Domem Kultury, Dziecięcą i Młodzieżową Akademią Artystyczną, warszawskimi Uniwersytetami III Wieku. W 2022 roku rozpoczęłam współpracę z „Radiem z Qlturą”. Wcześniej zawodowo związana byłam także z modą jako redaktorka, stylistka i producentka sesji zdjęciowych w takich pismach jak: Avanti, Jestem, Claudia, Moda Top.
- Romualda Radwańska
Od wielu lat wykładowczyni i edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie. Oprowadza po czasowych wystawach i kolekcji stałej w Spectra Art Space. Prowadzi wykłady dla warszawskich instytucji kulturalnych.
- Katarzyna Rogalska
Historyczka sztuki, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Ochrona Dóbr Kultury, specjalność konserwatorstwo). Ukończyła również studia podyplomowe Historia Sztuki. Perspektywa społeczna i polityczna (Collegium Civitas i Instytut Sztuki PAN) oraz Podyplomowe Studium Muzealnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Oddział Warszawski. Od 2006 roku pracuje w muzealnictwie. Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych z dziedziny historii sztuki i konserwacji zabytków, współkuratorka wystaw. Kustosz, pracownik Ośrodka Sztuki w Zamku Królewskim w Warszawie – Muzeum. W kręgu moich głównych zainteresowań znajduje się architektura i sztuka współczesna. Moje hobby to zwiedzanie, nurkowanie, jazda konna oraz fotografia. Dużą frajdę sprawia mi również uczenie się nowych rzeczy.
- Marcel Woźniak
Rocznik 84, pisarz i dziennikarz, doktor nauk humanistycznych. Stworzył trylogię kryminalną Powtórka, Mgnienie i Otchłań o toruńskim detektywie Leonie Brodzkim. Kontynuacją tej serii jest Most nad wzburzoną wodą z Janem Samborem w roli głównej, kryminał będący dziesiątą książką autora. Twórca pierwszej biografii Leopolda Tyrmanda Tyrmand. Pisarz o białych oczach, z którą znalazł się w gronie Books From Poland 2020 polskiego Instytutu Książki. Tropiąc historię Tyrmanda odwiedził San Francisco, Chicago, Nowy Jork, Wilno, Frankfurt nad Menem, a nawet Moskwę. Twórca opowiadań kryminalnych i powieści wojennych Egzekutor i Rzeźnik z Lyonu, w trakcie pisania których odwiedzał Drohobycz, Lwów, Amsterdam i Lyon. W przeszłości laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i dziennikarz radiowy. Autor scenariuszy filmów dokumentalnych i seriali. Obecnie studiuje w łódzkiej Szkole Filmowej i pracuje nad biografią Jana Lenicy.